Velg den terminal du trenger hjelp med

Verifone P400

Oppkobling og veiledning

Før betalingsterminalen kan tas i bruk, må den kobles i strøm og settes opp på ønsket kommunikasjon.  

Verifone V400c

Oppkobling og veiledning

Før betalingsterminalen kan tas i bruk, må den kobles i strøm og settes opp på ønsket kommunikasjon.  

Verifone V400m

Oppkobling og veiledning

Før betalingsterminalen kan tas i bruk, må den kobles i strøm og settes opp på ønsket kommunikasjon.  

På alle betalingsterminal levert fra oss, vil det være en sort lapp med hvit skrift med informasjon om brukerstedet, tilhørende BAX og serienummer. Trenger man hjelp med terminalen er det viktig å ha denne informasjonen klar når du ringer support dersom du skulle trenge hjelp!

Begreper og deres betydning:

Terminal (Integrert) Integrert terminal betyr at kasseprogrammet sender ut signaler til terminalen om at et salg venter. Man trenger ikke trykke på noe på terminalen. Kunden gjennomfører salg på terminal.
Terminal (Manuell) betyr at man selv må skrive inn beløp på salg i terminalen, kassen sender ingen signaler ut til terminal. Salget må også slåes ut i kassen om man har det, men da vil salget slåes rett ut, ikke gå via terminalen.
Fast terminal (integrert) terminalen står på fast plass ved kassen. Det går ikke an å ta den med seg vekk fra kassen.
Mobil terminal (ikke integrert) terminalen er mobil og kan tas med rundt i lokaler. (Vanlig i restauranter for eksempel).

Gjør deg kjent med menyer & funksjoner

Betalingsterminalene har berøringsskjerm, så alle menyvalgene kan utføres ved å trykke på skjermen. I noen menyer og lister må du kanskje bla (^/v) for å vise alle alternativer. All inntasting må bekreftes med grønn tast.

Quikguiden for VEPP ENgage betalingsterminal finner du her

De viktigste menyene vil være for de med Manuell terminal. Her må man selv gjøre oppgjør og avstemming på terminalen. Dette gjøres ved å gå til Meny -> Oppgjørsmeny -> Avstemming. Man kan gå inn og skrive ut kvittering ved å gå til Meny -> Kvitteringsdata -> Skriv ut/ Se kvittering. Man kan kjøre retur på salg ved å gå til Meny -> Transaksjoner -> Vareretur. Man kan også annullere siste kjøp ved å gå til Meny -> Transaksjoner -> Annullering.

Utover disse menyene anbefales det ikke å gå inn selv i menyer og trykke om man ikke er sikker. Det finnes en del sensitive data som ikke burde tukles med.

Feilsøking

Her finnes noen sted vi anbefaler å gjøre før man kontakter support.
Restarte terminalen
Dersom terminalen ikke fungerer som den skal, er det første du bør gjøre å restarte den.
Alternativ 1: Meny -> Administrasjonsmeny -> Restart Terminal.
Alternativ 2: Hold inne rød knapp i ca 7 sekunder -> Vent på Power Panel-Meny -> Velg «Reboot».
Alternativ 3: Dra ut strømkabelen og vent 10-15 sekunder. -> Sett inn strømkabel igjen og vent på oppstart.

Feilsøking av nettverk

Kontroller status på nettverkstilkobling ved å gå i menyen.
1. Gå inn i Meny -> Administrasjonsmeny -> Settings -> Communications.
2. Kontroller at statusen til den valgte nettverkstilkoblingen står til «Up».
Om tilkoblingen står til «Down», alternativ står til «Up» men feil vedvarer;
1. Scroll ned på skjermen og velg «More».
2. Velg «Diagnostic».
3. Velg «Repair» og den tilkoblingen man vil gjenopprette.
4. Etter en liten stund vises «Success». Velg «Ok» for å bekrefte, trykk så på rød knapp til du kommer ut av menyen.

Gjennomfør deretter en nettverkstest:

1. Meny -> Administrasjonsmeny -> Run Tests -> Network Test.